De maiscross, het evenement waarbij de rust van de mooie en pittoreske weilanden in het buitengebied van Terwolde voor één dag werd verstoord. Op deze dag was het weer tijd voor bulderende motoren en rondvliegend zand. Autocross dus. Dit jaar werd de maiscross op 29 oktober gehouden. Waar het in de dagen voor de maiscross nog grijs en grauw was leken de weergoden al het mooie weer opgespaard te hebben voor deze dag, het was een stralende dag met een zeer aangename temperatuur.
’s Ochtends om 9 uur ging het terrein open voor de deelnemers waar er al een aantal van voor het hek stonden te wachten. Terrein open vanaf 9 uur kan op meerdere manieren geïnterpreteerd worden blijkbaar. Het voordeel was dat ze de beste plekken in het rennerskwartier wisten te bemachtigen. Nadat alle deelnemers op het terrein waren kon er worden ingeschreven en de auto’s konden gekeurd worden.
Om 12.30 uur kon er dan worden gestart met de eerste wedstrijd. Het bleek al snel dat de baan in goede staat was en weinig te lijden gehad heeft van de regen in de week daarvoor. De baan was aan de smalle kant waardoor inhalen lastig was en er regelmatig contact was tussen de verschillende deelnemers. De wedstrijden verliepen voorspoedig (op een overwaaiende partytent die niet goed vaststond na) en er konden dus 4 manches gereden worden voordat de finales begonnen.
De eerste finale was voor de standaardauto’s tot 2200 cc. Direct vanaf start nam Gerald Nooteboom de leiding. Dat hij snel was had hij in de manches al laten zien die hij alle vier wist te winnen. Nick Johansson probeerde de achtervolging nog wel in te zetten maar Gerald Nooteboom was niet meer in te halen. Om plek 3 en 4 vond wel een felle strijd plaats tussen Michiel Dantuma en Gerben Molenaar. Toch was het Gerben Molenaar die op de derde positie wist te eindigen.
In de tweede finale was het de beurt aan de dames om uit te vechten wie de snelste van de dag zou worden. Het was Ellen Efde die als eerste de bocht uit kwam met Jolanda Willems op haar hielen. De voorsprong van Ellen Efde op Jolanda Willems werd langzaam groter terwijl Mariska de Ruiter het Jolanda Willems nog lastig probeerde te maken. Jolanda Willems wist goed te verdedigen waardoor ze haar tweede plek vast kon houden en Mariska de Ruiter als derde eindigde. Nanneke Pippel parkeerde haar auto in de laatste ronde op de bult waardoor ze hem net niet uit wist te rijden.
Als derde waren de toerwagens aan de beurt. Roy Lankheet kon niet langer wachten en vertrok daardoor te vroeg, dit moest hij helaas bekopen met een laatste plaats in de uitslagen. Toch had Johan van de Barg al snel de koppositie overgenomen en hij zou deze koppositie ook niet meer afgeven. Daarachter was het Jobbe Boesveld die de tweede plek bezet hield. Ferry Kats, die door problemen eerder op de dag van achter uit moest starten, was hard op weg om zijn concurrenten in te halen en zich naar een zo hoog mogelijke positie te rijden. Uiteindelijk heeft Ferry Kats zich naar de derde positie weten te rijden om als derde te finishen.
De vierde en laatste finales was voor de standaardauto’s tot 1600 cc. Dit leek een spannende finale te gaan worden met auto’s die dicht bij elkaar zitten qua vermogen en snelheid. Toch was het Jeroen Bos die als eerste over de finish kwam na 1 ronde. Deze koppositie zou hij later ook niet meer uit handen geven. Ook Erik Blaauw wist zich op een tweede plek los te maken van nummer 3. In de laatste ronde van de laatste finale zorgde Hendrik Blaauw voor sensatie door een koprol te maken met de auto. Omdat dit in de laatste ronde plaatsvond was er geen herstart en was de doorkomst in de ronde daarvoor de uitslag.
Aansluitend aan de finales was er de prijsuitreiking bij de tent waar de eerste 5 finalisten een beker in ontvangst mochten nemen. Uiteraard was er ook de mogelijkheid om na te praten onder het genot van een biertje in de tent. Onder andere door het prachtige weer en de goede baan kunnen we met zijn allen terugkijken op een prachtige dag en kunnen we zeggen; tot de maiscross in 2017!
Klik hieronder voor meer foto's: